अभ्यासः प्रश्नः - प्रथमः पाठः * वाङ्मयं तपः
1. निम्नलिखितप्रश्नानाम् उत्तराणि एकपदेन उत्तरत
(क) का अस्माकं सन्निधिं कुर्यात् ?
उत्तर – शारदा
(ख) कोशः कथम् अस्ति ?
उत्तर – अपूर्वः
(ग) सत्यसमं किम् अस्ति ?
उत्तर – तपः
(घ) कीदृशी वाणी पुरुषं प्रह्लादयति ?
उत्तर – मधुरभाषिणी
(ङ) पाठकानां कति गुणाः श्लोके वर्णिताः ?
उत्तर – षट्
(च) स्वस्य मेधया कः पादम् आदत्ते ?
उत्तर – शिष्यः
2. अधोलिखितप्रश्नानाम् उत्तराणि पूर्णवाक्येन लिखत -
(क) भारत्याः कोशः कीदृशः विद्यते ?
उत्तर – भारत्याः कोशः अपूर्वः विद्यते | यः व्ययतः वृद्धिम् आयाति संचयात् च क्षयम् आयाति |
(ख) के पाठकाः गुणाः सन्ति ?
उत्तर – माधुर्यं, अक्षरव्यक्तिः, पदच्छेदः, सुस्वरः, धैर्यं लयसमर्थः च पाठकाः गुणाः सन्ति |
(ग) धियः गुणाः के के सन्ति ?
उत्तर – शुश्रूषा, श्रवणं, ग्रहणम्, धारणम्, ऊहः, अपोहः, अर्थविज्ञानम् तत्त्वज्ञानम् च धियः गुणाः सन्ति |
(घ) शिष्यः विद्यायाः अर्जनं कथं करोति ?
उत्तर – शिष्यः आचार्यात् पादं, स्वमेधया पादं, कालेन पादं सब्रह्मचारिभिः च पादम् अर्जनं करोति |
(ङ) कीदृशी शारदा सन्निधिं क्रियात् ?
उत्तर – शारद-अम्भोज-वदना सर्वदा शारदा सन्निधिं क्रियात् |
(च) वाङ्मयं तपः किम् उच्यते ?
उत्तर – वाक्यम् अनुद्वेगकरम्, सत्यम्-प्रियहितं, स्वाध्याय-अभ्यसनं च वाङ्मयं तपः उच्यते |
3. स्थूलपदानि आधृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत -
(क) शारदा सर्वदा अस्माकं समीपे वसेत्।
उत्तर – का |
(ख) भारत्याः कोशः अपूर्वः।
उत्तर – कस्याः |
(ग) मधुरभाषिणी वाणी पुरुषं प्रह्लादयति ।
उत्तर – कम् |
(घ) पाठकस्य षट् गुणाः सन्ति ।
उत्तर – कति |
(ङ) सत्येन समं सुखं नास्ति।
उत्तर – केन |
(च) अनुद्वेगकरं वाक्यं वाङ्मयं तपः उच्यते ।
उत्तर – कीदृशं |
(छ) रागस्य विलोमः त्यागः ।
उत्तर – कस्य |
4. अधोलिखितान् प्रश्नान् यथानिर्देशम् उत्तरत -
(क) 'अपूर्वः कोशोऽयं विद्यते तव भारति।' अत्र क्रियापदं किम् ?
उत्तर – विद्यते |
(ख) प्रथमे श्लाके कर्तृपदं किम् ?
उत्तर – शारदा |
(ग) 'शीतला छाया' अनयोः पदयोः विशेष्यपदं किम् ?
उत्तर – छाया |
(घ) 'उद्वेगकरम्' इति पदस्य विलोमपदं पाठात् चित्वा लिखत।
उत्तर – अनुद्वेकरम् |
(ङ) 'शुश्रूषा श्रवणं चैव ग्रहणं धारणं तथा।' अस्मिन् वाक्ये 'श्रोतुम् इच्छा' इत्यर्थे किं पदं प्रयुक्तम् ?
उत्तर – शुश्रूषा |
(च) 'व्ययतः' इति पदस्य विलोमपदं पाठात् चित्वा लिखत।
उत्तर – संचयात् |
5. स्तम्भद्वये लिखितानां समानार्थकशब्दानां समुचितं मेलनं कृत्वा लिखत -
(क) शुश्रूषा - चतुर्थांशम्
(ख) ऊहः - निवासम्
(ग) अपोहः - मुखम्
(घ) पादम् - वाणी
(ङ) सन्निधिम् - श्रोतुमिच्छा
(च) वदनम् - सरस्वती
(छ) वाक - पक्षे तर्कः
(ज) भारती - शङ्कानिवारणम्
उत्तर –
(क) शुश्रूषा - श्रोतुमिच्छा
(ख) ऊहः - पक्षे तर्कः
(ग) अपोहः - शङ्कानिवारणम्
(घ) पादम् - चतुर्थांशम्
(ङ) सन्निधिम् - निवासम्
(च) वदनम् - मुखम्
(छ) वाक् - वाणी
(ज) भारती - सरस्वती
6. अत्र पठितेभ्यः श्लोकेभ्यः कानिचित् पदानि सन्ति। तेषां विशेषणानि अधः मञ्जूषायां दत्तानि । ततः उपयुक्तं विशेषणं चित्वा विशेष्येण सह योजयित्वा लिखत -
..................................... वाणी .................................. सलिलम्
..................................... छाया .................................. तपः
..................................... शारदा .................................. कोशः
..................................... चक्षुः .................................. वाक्यम्
(मञ्जूषा - शीतला, वाङ्मयम्, शीतलम्, विद्यासमम्, अपूर्वः, प्रियहितम्, सर्वदा, मधुरभाषिणी)
उत्तर –
......... मधुरभाषिणी.......... वाणी ........... शीतलम्.......... सलिलम्
............ शीतला.............. छाया ............वाङ्मयम्........... तपः
........... सर्वदा................. शारदा ............ अपूर्वः............ कोशः
........... विद्यासमम्........... चक्षुः .......... प्रियहितम्...........वाक्यम्
7. समानभावमयीः पङ्क्तिः योजयत -
यथा (i) नास्ति विद्यासमं चक्षुः । - (क) मुखकमले निवासं कुर्यात्। (i) ग
(ii) व्ययतः वृद्धिमायाति । - (ख) वाङ्माधुर्यात् नान्यदस्ति प्रियत्वम्। (ii) .....
(iii) वदनाम्बुजे सन्निधिं क्रियात्। - (ग) सर्वस्य लोचनं शास्त्रम् । (iii) .....
(iv) मधुरभाषिणी वाणी पुरुषं प्रह्लादयति। - (घ) शिक्ष्यते सहपाठिभिः। (iv) .....
(v) पादं सब्रह्मचारिभिः - (ङ) दत्ता भवति विस्तृता । (v) ......
उत्तर –
(i) नास्ति विद्यासमं चक्षुः । - (ग) सर्वस्य लोचनं शास्त्रम् ।
(ii) व्ययतः वृद्धिमायाति । - (ङ) दत्ता भवति विस्तृता ।
(iii) वदनाम्बुजे सन्निधिं क्रियात्। - (क) मुखकमले निवासं कुर्यात्।
(iv) मधुरभाषिणी वाणी पुरुषं प्रह्लादयति। - (ख) वाङ्माधुर्यात् नान्यदस्ति प्रियत्वम्।
(v) पादं सब्रह्मचारिभिः - (घ) शिक्ष्यते सहपाठिभिः।
8. रेखाचित्रं पूरयत -
उत्तर – 2 - स्वमेधया 3 - कालेन 4- सब्रह्मचारिभिः
उत्तर - 2- अक्षरव्यक्तिः
3- पदच्छेदः
4- सुस्वरः
5- धैर्यम्
6- लयसमर्थम्
उत्तर –
2- श्रवणम्
3- ग्रहणम्
4- धारणम्
7- अर्थविज्ञानम्
9. वाक्यांशं पूरयत-
(क) व्ययतः वृद्धिमायाति
उत्तर – क्षयमायाति संचयात् |
(ख) नास्ति रागसमं दुःखम्
उत्तर – नास्ति त्यागसमं सुखम् |
(ग) नास्ति नास्ति विद्यासमं चक्षुः
उत्तर – नास्ति सत्यसमं तपः |
(घ) आचार्यात्पादमादत्ते
उत्तर – पादं शिष्यः सवमेधया |
10. श्लोकमाश्रित्य समुचितक्रमेण अन्वयं पूरयत -
(क) हे भारति! तव अयम् कोशः कः अपि ........................... विद्यते। (अयम्) व्ययतः वृद्धिम्
............................ सञ्चयात् च .................................... आयाति ।
(ख) विद्यासमम् ............................ न अस्ति, सत्यसमम् तपः न ........................., रागसमम्
................................... न अस्ति ...................................... सुखम् न अस्ति।
(ग) यत् वाक्यम् ................................ सत्यम् .......................... च (तथा) स्वाध्याय-
अभ्यसनम् च एव .......................................... तपः उच्यते।
उत्तर –
(क) हे भारति! तव अयम् कोशः कः अपि .........अपूर्वः.................. विद्यते। (अयम्) व्ययतः वृद्धिम् ........आयाति................ सञ्चयात् च ............क्षयम्.......... आयाति ।
(ख) विद्यासमम् .......चक्षुः........... न अस्ति, सत्यसमम् तपः न .......अस्ति........., रागसमम्
..........दुःखम्........... न अस्ति ........त्यागसमं........... सुखम् न अस्ति।
(ग) यत् वाक्यम् ........अनुद्वेकरम्........... सत्यम् .......प्रियहितम्......... च (तथा) स्वाध्याय-
अभ्यसनम् च एव .........वाङ्मयम्........... तपः उच्यते।
11. अधोलिखितपङ्क्तिषु स्थूलाक्षरपदानां प्रसङ्गानुसारं शुद्धम् अर्थ चिनुत -
(क) स्वाध्यायाभ्यसनं चैव वाङ्मयं तपः उच्यते।
(i) साहित्यम् (ii) वाचिकम् (iii) मनोमयम्
उत्तर – (ii) वाचिकम्
(ख) आचार्यात् पादम् आदत्ते ।
(i) श्लोकस्य पङ्क्तिम् (ii) चरणम् (iii) चतुर्थांशम्
उत्तर – (iii) चतुर्थांशम्
(ग) माधुर्यम् अक्षरव्यक्तिः पदच्छेदस्तु सुस्वरः ।
(i) शर्करायुक्तम् (ii) कोमलतया वर्णोच्चारणम् (iii) मधुरतायाः अभावः
उत्तर – (ii) कोमलतया वर्णोच्चारणम्
(घ) सर्वदा सर्वदाऽस्माकं सन्निधिं सन्निधिं क्रियात्।
(i) सर्वं ददाति इति (ii) सर्वाधिका (iii) सर्वं वदति इति
उत्तर – (i) सर्वं ददाति इति
12. रेखाङ्कित्तपदानां समस्तपदं विग्रहं वा लिखत -
(क) नास्ति विद्यासमं चक्षुः ।
उत्तर – विद्यया समम् |
(ख) नास्ति त्यागेन समं सुखम्।
उत्तर – त्यागसमम् |
(ग) न तथा शीतलसलिलं पुरुषं प्रह्लादयति ।
उत्तर – शीतलं च तत् सलिलम् |
(घ) न चन्दनस्य रसः मानवं तथा तर्पयति ।
उत्तर – चन्दनरसः |
(ङ) सर्वदा शारदा अस्माकं सन्निधिं क्रियात् ।
उत्तर – सर्वं ददाति इति |
(च) शारदाम्भोजम् इव वदनं यस्याः सा अस्माकं वदनाम्बुजे सन्निधिं क्रियात् ।
उत्तर – शारदाम्भोजवदना |
(छ) अनुद्वेगकरं वाक्यं वाङ्मयं तपः उच्यते।
उत्तर – न उद्वेकरम् इति |
13. पठितः पाठः । इदानीं क्रीडामः। सर्वे छात्राः वर्गद्वये विभक्ताः स्युः। वाल्मीकिवर्गः व्यासवर्गश्च । वाल्मीकिवर्गात् एकः छात्रः प्रश्नं पृच्छति व्यासवर्गात् च कश्चित् उत्तरति । पुनश्च व्यासवर्गात् प्रश्नः पृच्छ्यते वाल्मीकिवर्गात् उत्तरं दीयते। शिक्षकः अङ्कप्रदानं करोति । सर्वाधिकान् अङ्कान् लभमानः वर्गः विजेता घोष्यते ।
वाल्मीकिवर्गः व्यासवर्गः
(क) 'अम्भोजः' इति शब्दस्य पर्यायः कः ? ............................................
(ख) ................................................ 'शरत्कालीन' इति कस्य अर्थः ?
(ग) सरस्वत्याः कोशः कथं वर्धते ? ............................................
(घ) ................................................. कया समं चक्षुर्न विद्यते ?
(ङ) कीदृशी वाणी पुरुषं प्रसन्नं करोति ? ..............................................
(च) ................................................. शारदा सर्वदा कुत्र निवसेत् ?
(छ) उद्वेगकरम् इत्यस्य कः विलोमः ? .............................................
(ज) ................................................. सप्तमे श्लोके 'चतुर्थांशः' कस्य अर्थः ?
(झ) 'ऊहः' शब्दस्य कः विलोमः ? ............................................
(ञ) ............................................... बुद्धेः प्रथमः गुणः कः ?
उत्तर -
वाल्मीकिवर्गः व्यासवर्गः
(क) 'अम्भोजः' इति शब्दस्य पर्यायः कः ? .............अम्बुजः / नीरजः.........
(ख) ..............शारद...................... 'शरत्कालीन' इति कस्य अर्थः ?
(ग) सरस्वत्याः कोशः कथं वर्धते ? ..............व्ययतः.................
(घ) ............विद्यया समम्................ कया समं चक्षुर्न विद्यते ?
(ङ) कीदृशी वाणी पुरुषं प्रसन्नं करोति ? ........मधुरभाषिणी वाणी.........
(च) ........अस्माकं वदनाम्बुजे............ शारदा सर्वदा कुत्र निवसेत् ?
(छ) उद्वेगकरम् इत्यस्य कः विलोमः ? .........अनुद्वेकरम्...........
(ज) ............पादम्................. सप्तमे श्लोके 'चतुर्थांशः' कस्य अर्थः ?
(झ) 'ऊहः' शब्दस्य कः विलोमः ? .............अपोहः............
(ञ) ...........शुश्रूषा........... बुद्धेः प्रथमः गुणः कः ?
0 टिप्पणियाँ